Jag kom nyss ner från de peruanska Anderna och hoppade ner i Sydasiens underjord

När alla DJgig och events ställdes in 2020 lade jag inte ner, jag förskansade mig i min musikgrotta istället. Det visade sig att mina musikvänner gjorde detsamma små i sina hörnen runt om i världen. Vårt kollektiv och skivbolag Meerkat Recordings blev en plattform för nya visioner kring basdriven musik. Den 11 November 2021 kikar vi ut ur våra hålor med jubileumssamlingen Nomads in Sound.

Omslag av Magnus Frederiksen

Trots att vi suttit isolerade och omgivna av död har vi träffats via kanaler som franska dubradion Roots Legacy och onlineklubben Lima Dub Club. Bidragen till Nomads in sound har kommit ur dödens rike men också ur David Hasselhoff’s glada Knight Rider-landskap. Mitt eget bidrag, låten Christos Gavanas, blev en portal där jag kommunicerar bortom liv och död genom att samarbeta med min bror som dog 2001. Låten slutar i ett rejv på en äng där solen går upp, i ett folkhav av dansande lyckliga själar.

Gavana

Samtidigt i Lima inspireras musikern Saqra Selekta av sin bortgångne mor, etnomusikologen Chalena Vásquez och hennes samling över musik och danskultur från ett Sydamerika före den spanska invasionen. Med Olaya Sound System korsar Saqra Selekta traditionell Amazonasmusik med reggae cumbia i den organiska dublåten Corazón Tribulado:

— Jag föddes i Cusco i Anderna av en mor som var anarkistisk musikolog. Jag dansade Paucartambo-danser från Takis, den för-koloniala kulturen. Min musikaliska, politiska och kulturella resa har lett till mina afro-andiska rötter och historia. Jag har också haft förmånen att arbeta med Mad Professor och Lee Scratch Perrys framträdanden i Lima. I mitt sound finns ett direkt inflytande från Vibronics, Mungos Hi Fi  Manudigital. Och live dub sessions med Young Warrior, Jah Shaka och King Shiloh. Dub Master Kush och King Cholo Sound är Peruanska artister som lärt upp mig inom reggae och dub. I vår låt finns också influenser från “Count Ossie and the mystic revelation of Rastafari,” samt chicha-gitarrister.

Saqra Selekta och Olaya Sound System på Lima Dub Club, foto av Johanna Arrendondo

De till synes spretiga nomadiska bidragen på samlingen leder till varandra. Leeds-baserade drum&bass-artisten Nuphlo/ Miyagi är direkt uppstånden ur 1990-talets Asian Underground-rörelse i UK och vidareutvecklar den med sina Bhangra/ Bollywood-influerade låtar Neverland och Nectair. För Nuphlo är Öst/Väst musikskapandet en kreativ fristad i en hektisk och stressig tillvaro.

— Min musikaliska utveckling har formats av att arbeta med artister och föregångare som Ges-e, Osmani Soundz, Tony Thorpe och på senare tid John Rolodex. Nyligen startade jag ett skivbolag med några vänner, Hundred Colours Music. Det är underbart att ha friheten att släppa vad jag vill.

Likt Nuphlo genererar KingL Man aka D Wattsriot en antites till världsmusikens nykolonialism med sin låt Adaptor, inspirerad av Jungle, DnB och Footwork. KingL Man, som är baserad på Teneriffa, släppte nyligen albumet ‘Headonix‘ där han samarbetar med migranter som anlänt i fiskebåtar från Senegal, Mali, Gambia och Marocko. Med en DIY approach hittar KingL Man inspiration från alla hamnar, yngre och äldre producenter, J.Dilla, Madlib, naturen, fåglarna i trädgården, regndroppar som slår mot hinken utanför.

— Förr gjorde jag pausknapp- redigeringar på min BFR (Big Fuckin’ Radio) aka GhettoBlaster, jag fortsatte med det arbetssättet i bandet Fun-da-Mental. Jag tog med mina tape edits till studion när jag jobbade med dem.  Nyligen fick jag reda på att några av de första låtarna av Public Enemy och A Tribe Called Quest innehöll tidigare projekt som Chuck D och Q-Tip gjort med hjälp av Pause-Button Edits/Loops!

KingL Man aka D Wattsriot på klubben El Tanque i Santa Cruz /Teneriffa, foto av Christian Buehner

Både svenska dubduon Bass Trolls och franska dubartisten Phoniandflore har gjort Steppers dub till Nomads In Sound-samlingen. Bidraget Special Time av Phoniandflore mixar influenser från sånger på arabiska med nomadiska vibbar. Han släppte nyligen sitt ’Ten Years of Dub’ album och befinner sig på en kreativ höjdpunkt:

— Att upptäcka dub år 2000 – genom High Tone, Kaly Live Dub, Brain Damage, Zenzile, Lobe Radiant, Ezekiel med flera – var jättestort för mig. Sedan dess har dub varit min favoritmusik även om jag lyssnar på all typ av musik hemma. Jazz, hip hop, world music, drum & bass, dubstep, techno, bass music. När jag träffade N-Tone Dub startade vi gruppen The Outa Steppaz i samband med en första spelning i Dordogne och det var första gången jag spelade live. Ett annat avgörande möte var med Sancho som jag startade kollektivet Marée BASS med för att promota undergroundmusik med ett skivbolag och fester. Detta resulterade senare i mitt soloprojekt Phoniandflore mina reflexiva album.

Även Donna Maya, baserad i Tyskland, kommer från en nomadisk bakgrund i olika ljudvärldar. Hennes bidrag handlar om surikater som skapar kollektiv för att förena sina krafter. Henens låt Live Terminal börjar med ett fåtal vattendroppar som till slut skapar en ocean som anpassar sin rytm till omvärlden och samtidigt påverkar den. Efter nästan tre decennier inom produktion släppte Donna Maya nyligen sitt soloalbum ’Lost Spaces → Detroit,’ följt av albumet ’People Mover Remixed:’

— Jag är alltid i rörelse för att upptäcka nya sounds. Först fastnade jag för Jamaikansk Dance Hall och lyssnade även mycket på Ska och Rock Steady. Strax därefter kom tidig Hip Hop till Europa. Därefter upptäckte jag Funk och Soul och dök in i Rare Groove. Jag blev verkligen tagen av Jungle och Drum´n´Bass och lyssnade samtidigt på Detroit Techno. Det tog mig ännu djupare in i den elektroniska musikvärlden och jag stötte på tidiga pionjärer som Delia Derbyshire, Daphne Oram, Elaine Radique med flera. För mig är musik en pågående process, en ändlös expedition in som format mig och påverkat mina ideer om musikaliska begrepp och komposition.

Donna Maya med sin Theremin, foto av Henryk Weifenbach

Från högkvarteret i Stockholm leker Joxaren fram sin låt Vålnad, en analog och barfota dans vid lägerelden. Eftertänksam men samtidigt omedelbar. Det senaste decenniet har han varit influerad av musik från ställen som Rumänien och Albanien men även av afrikansk kwaito och Kuduro, och gjort oväntade samarbeten:

— Jag är nog mest stolt över singeln ”Nunta de Valoare” som jag gjorde 2016 ihop med några rumäner som jag lärde känna i Stockholm av en slump och som nådde långt vidare än jag hade trott. Och nyss släppte jag en EP ihop med Eek-a-Mouse, ett samarbete som jag bara kunnat drömma om tidigare. Jag vill försöka låta musiken och livet flätas samman, hålla sinnena öppna för verklighetens infall och tillfälligheter, och försöka låta musiken ta mig till outforskade platser både fysiskt, socialt och mentalt.  

Joxaren, foto av Marcus Tenderyd

För att avsluta denna rapport från en nomadiska fronten så kan jag meddela att UK-artisten Dhangsha har slagit till igen, och att han inte har för avsikt att gulla med någon. Med distortion som verktyg levererar Dhangsha sitt budskap som en dansk skalle med sitt bidrag Sincronizar 2021. Det är det rastlösa ljudet av ifrågasättande, av intern och extern kamp:

— Jag har en musikalisk bakgrund som experimentell dub och noisemusiker. Jag närmar mig ‘dub’ på ett sätt som har föga att göra med ‘genren’ och mer med dub:ens ‘principer’, i synnerhet hur man använder rumslighet och repetition, och från ett perspektiv som basist, hur man använder cyklisk melodi. Dessutom har jag alltid sett ‘dub’ som ett ramverk för att pröva ljud från olika källor som kan anses vara väsenskilda. Jag har tillämpat dessa ideer i alla projekt jag har jobbat med, inklusive bandet Asian Dub Foundation.   

I sina post-ADF projekt sedan det tidiga 2000-talet har Dhangsha utforskat en “dubnoiz” approach och gått över till elektronisk hårdvara. Han strävar efter att vara så minimal som möjligt med kompositioner som bygger på alien ‘call and response’ figurer. Dhangsha’s mutant dancehall hyllar individuell kreativitet i kombination med kollektivt ansvar och aktion.

— I mina nuvarande projekt utforskar jag minimalism, repetition och fragmentering. Jag avbryter och förstör rytmer med hjälp av distortion och aggressiva delayer för att skapa en ‘mutant dancehall,’ och en DSPSSSSD (“dispossessed”) musik där jag manipulerar icke-metrisk sample-baserad noise. Jag är också i färd med ett projekt med andra rasifierade musiker för att belysa och utmana frånvaron av kulturell mångfald på den experimentella musikscenen i UK.

Dhangsha

Så, avslutningsvis, har vi tillsammans, i vårt Meerkat Recordings transglobala nätverk, gjort pandemins stillestånd till en helsikes resa. Baserade i UK, Peru, Frankrike, Kanarieöarna, Tyskland och Sverige går vi samman på Nomads in Sound– samlingen. Det är så här jag överlevde pandemin. BAS är vår gemensamma grundval för att trotsa isolering och kris och fortsätta vandra och drömma i en tid av stängda gränser.

Lyssna på vår musik och läs mer om artisterna här:

https://www.meerkatrecordings.se/nomads